Van ziekte of ongeval tot uitkering

Arbeidsongeschikt door ongeval of ziekte?

Wanneer je arbeisongeschikt bent door een ongeval of ziekte moet je enkele stappen doorlopen zodat je ziekenfonds je uitkering kan berekenen en uitbetalen. Zorg ervoor dat alle documenten volledig ingevuld zijn en tijdig opgestuurd worden zodat je dossier geen vertraging oploopt.

Heb je vragen over je uitkering? Check of je onderstaande stappen hebt gevolgd, klik door naar de rubriek 'Wat moet je doen om een uitkering te ontvangen' of contacteer ons via uitkeringen@LMPlus.be.

Vrouw neemt dossier door aan haar bureau

4 stappen van ongeval of ziekte tot uitkering

  • Stap 1: Bezorg ons het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid binnen 48 uur

    Laat het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid (of formulier 'vertrouwelijk') invullen door de behandelende arts. We hebben het originele document nodig. Bezorg het daarom binnen 48 uur per post aan LM Plus, Lange Nieuwstraat 109, 2000 Antwerpen of geef het af in een kantoor. Steek dit document nooit in een LM Plus-brievenbus.

  • Stap 2: Bezorg ons het ingevulde inlichtingenblad

    Wanneer je arbeidsongeschiktheid aanvaard wordt, sturen we jou een inlichtingenblad op. Dit vul je in, onderteken je en bezorg je ons best zo snel mogelijk terug. Vergeet niet om de betalingswijze te ondertekenen.

    Zelfstandigen ontvangen daarnaast ook een vragenlijst en een formulier 225 voor de berekening van de gezinslast.

  • Stap 3: Inlichtingenblad werkgever of uitbetalingsinstelling

    Wij vragen gelijktijdig aan je werkgever en/of uitbetalingsinstelling van je werkloosheidsuitkeringen de nodige gegevens op. Ook die gegevens hebben we nodig om je uitkering correct te berekenen.

    Ben je zelfstandige, dan controleren we de betaalstatus van je sociale bijdragen.

  • Stap 4: Controle voorwaarden en berekening uitkering

    Wanneer we al deze documenten volledig ingevuld hebben ontvangen, bekijken we of je aan alle voorwaarden voldoet om een uitkering te krijgen. Voldoe je aan alle voorwaarden, dan wordt jouw daguitkering of forfaitair dagbedrag berekend en krijg je hierover een brief. De uitkering wordt dan volgens de betaalkalender op jouw rekening gestort.

    Ook wanneer je niet aan alle voorwaarden voldoet en dus niet in aanmerking komt voor een uitkering, word je per brief op de hoogte gebracht.

    Houd er rekening mee dat deze procedure wat tijd in beslag neemt en sterk afhankelijk is van het correct en tijdig doorsturen van alle nodige documenten. De verwerkingstijd van een dossier kan ook verschillen van persoon tot persoon.

Wat moet je doen om een uitkering te ontvangen?