Veelgestelde vragen - Mobiliteitshulpmiddelen

Mobiliteitshulpmiddelen

  • Wat als ik al een mobiliteitshulpmiddel heb?

    • Soms mag je verschillende mobiliteitshulpmiddelen combineren. Je kan nog een tweede hulpmiddel aanvragen. 

      Opgelet: Je kan geen tweede elektronische rolstoel of scooter aanvragen, wel een manuele.

    • Je krijgt een bedrag voor onderhoud en herstellingen door een erkende verstrekker. Na verloop van tijd mag je je hulpmiddel vervangen (‘hernieuwen’) door een nieuw mobiliteitshulpmiddel.
  • Hoe laat ik mijn mobiliteitsmiddel onderhouden of herstellen?

    Je hebt een mobiliteitshulpmiddel gekocht:

    • Neem bij onderhoud en/of herstelling contact op met een erkend orthopedisch technoloog. 
    • Je ontvangt een vast bedrag (forfait) om onderhouds- en herstellingskosten (deels) te betalen. Het bedrag is afhankelijk van het type hulpmiddel en verloopt via de derdebetalersregeling. 
    • LM-Zorgkas houdt voor jou bij hoeveel saldo je over hebt en betaalt rechtstreeks aan de verstrekker. Wanneer dit bedrag volledig opgebruikt is, betaal je de verdere kosten zelf. 

    Bij een gehuurd hulpmiddel zitten deze kosten vervat in de huurprijs.

    Werd jouw mobiliteitshulpmiddel aangevraagd voor 1 januari 2019? Dan heb je niet automatisch recht op een budget onderhoud en herstel. Neem contact op met een erkend orthopedisch technoloog of met LM-Zorgkas voor meer info over je openstaand budget.

  • Wat als ik niet akkoord ga met de beslissing over mijn mobiliteitshulpmiddel?

    Je kan een beroep indienen bij de arbeidsrechtbank.