Ledenbijdrage aanvullende voordelen
Onze aanvullende verzekering: extra zorg en steun, dankzij jouw ledenbijdrage
Onze verplichte aanvullende verzekering biedt heel wat extra voordelen en diensten aan bovenop wat de wettelijke verplichte ziekteverzekering voorziet. Denk bijvoorbeeld aan een tussenkomst voor je brilmontuur, alternatieve zorgen, een borstvoedingspremie, psychologische begeleiding, reisbijstand in het buitenland via Mutas, tandzorg en nog veel meer.
Dankzij je ledenbijdrage kunnen we deze extra ondersteuning blijven aanbieden. Die bijdrage is dus nodig om te kunnen genieten van deze aanvullende voordelen en diensten.
Benieuwd naar ons volledige aanbod? Een overzicht vind je hier op onze website.
Dankzij je ledenbijdrage geniet je van onze volledige ondersteuning
Als je ledenbijdrage voor de aanvullende verzekering in orde is, kan je rekenen op het volledige aanbod aan voordelen en diensten van je ziekenfonds. Zo zorgen we er samen voor dat je op elk moment de extra steun krijgt die je nodig hebt.
Wat als je ledenbijdrage (even) niet betaald is?
-
Je bijdrage is al meer dan 3 maanden, maar minder dan 24 maanden onbetaald
In dat geval wordt je mogelijkheid om te genieten van de voordelen van de aanvullende verzekering tijdelijk geschorst. Dit betekent dat je geen terugbetalingen of tegemoetkomingen kan krijgen zolang de achterstand niet is aangezuiverd.
Doe je in deze periode toch een aanvraag tot terugbetaling van een voordeel? Dan zal je eerst de openstaande ledenbijdragen moeten betalen. Zodra dat in orde is, openen we je toegang tot onze voordelen retroactief en kan je opnieuw gebruikmaken van onze voordelen.
-
Je bijdrage is al 24 maanden of langer onbetaald
Wanneer je ledenbijdrage twee jaar of langer niet is betaald, komt je mogelijkheid om van de voordelen van de aanvullende verzekering te genieten, te vervallen. Je kan dan helaas geen gebruik meer maken van de voordelen, zelfs niet als je achteraf je openstaande bijdragen nog betaalt.
Wil je opnieuw instappen? Dan geldt er een wachttijd van 24 maanden. Tijdens deze periode betaal je opnieuw je ledenbijdrage, maar heb je nog geen toegang tot de voordelen.
In uitzonderlijke, behartigenswaardige situaties kan die wachttijd ingekort worden tot 6 maanden. Neem daarvoor zeker contact op met je ziekenfonds – we bekijken graag samen wat mogelijk is.
-
Verander je van ziekenfonds?
Let op: de bovenstaande regels gelden voor alle ziekenfondsen in België. Als je verandert van ziekenfonds, maar je nog een openstaand saldo hebt bij je vorige, moet je de achterstallige ledenbijdragen eerst in orde brengen vooraleer je kan genieten van de voordelen en diensten bij je nieuwe ziekenfonds.
Uitzondering
-
1. Bij een collectieve schuldenregeling of faillissement
Je moet geen ledenbijdrage betalen voor de periode vóór het vonnis dat je toegang geeft tot een collectieve schuldenregeling of vóór het vonnis waarbij je failliet werd verklaard.
-
2. Als je in het buitenland woont en verzekerd bent, geldig voor alle landen waarmee België een overeenkomst heeft
Heb je tijdens die periode je rechten in de Belgische verplichte verzekering niet kunnen laten gelden? Dan ben je vrijgesteld van de ledenbijdrage.
-
3. Als je ingeschreven bent als persoon ten laste
In deze periode loopt je verzekering via iemand anders en moet je dus zelf geen ledenbijdrage betalen.
-
4. Bij facultatieve aansluiting
Bijvoorbeeld als je aangesloten was bij de HZIV (Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering), waarvoor de aanvullende verzekering niet verplicht is.
-
5. Tijdens een periode van detentie of internering
Als je in een Forensisch Psychiatrisch Centrum verbleef en ten laste was van de FOD Justitie, hoef je voor die periode geen bijdrage te betalen.
-
6. Tussen twee aansluitingen bij een Belgisch ziekenfonds
Wanneer je tijdelijk geen gerechtigde was in de verplichte verzekering en je nadien opnieuw aansluit bij een ziekenfonds als gerechtigde, hoef je geen ledenbijdrage te betalen voor die tussenperiode (nl. in geval van heraansluiting in de verplichte verzekering).
Herken je jezelf in één van deze situaties?
Neem dan zeker contact op met je ziekenfonds. We bekijken graag samen je situatie en wat dit betekent voor je ledenbijdrage.
Wat met je hospitalisatie- of tandverzekering als je ledenbijdrage voor de aanvullende verzekering niet in orde is?
-
Ledenbijdrage in orde? Geen zorgen.
Zolang je je ledenbijdrage correct betaalt, kan je zonder problemen aansluiten of aangesloten blijven bij onze hospitalisatie- en/of tandverzekering. Je blijft dan ook gewoon genieten van alle waarborgen en terugbetalingen.
-
Wat als je je ledenbijdrage niet betaald?
Wanneer je meer dan 24 maanden geen ledenbijdrage betaalt, vervalt je recht op de aanvullende verzekering. En dat heeft grote gevolgen: je bestaande hospitalisatie- en/of tandverzekering wordt stopgezet, zelfs als je je verzekeringspremies op tijd hebt betaald.
Deze stopzetting gebeurt automatisch en is een rechtstreeks gevolg van het langdurig niet betalen van je ledenbijdrage.
Kortom: je ledenbijdrage voor de aanvullende verzekering is een noodzakelijke voorwaarde om verzekerd te blijven via LMcare+, LMcomfort+, LMcontinuïteit+ of Denta Plus.
-
Opnieuw aansluiten?
Van zodra je je ledenbijdrage weer betaalt, kan je een nieuw verzekeringscontract afsluiten mits een wachttijd van 3 maanden. Let wel: als je binnen de 6 maanden daarna opnieuw stopt met het betalen van je ledenbijdrage, dan wordt je nieuwe verzekering ook weer stopgezet.
Meer info over onze hospitalisatie- en tandverzekeringen via deze link.