Veelgestelde vragen - Mutas
-
Geplande of voortgezette zorg wordt niet gedekt door je EZVK. Je betaalt de kosten ter plaatse. Bij je terugkeer bezorg je facturen, voorschriften en betaalbewijzen aan je LM-kantoor. Je ontvangt een terugbetaling van de wettelijke ziekteverzekering, zoals je die in België zou ontvangen. Neem contact op met je LM-kantoor voor je vertrek!
-
Hospitaal-Plus, de hospitalisatieverzekering van LM, dekt je hospitalisatiekosten wereldwijd. Toch raden wij je aan om een aparte reisverzekering af te sluiten. De ervaring leert ons dat dergelijke dossiers niet eenvoudig zijn en veel tijd in beslag nemen.
-
Meer info: download de brochure en lees de voorwaarden op studeren in het buitenland.
-
Als je naar het buitenland (EEE + Zwitserland) gaat met de bedoeling een behandeling te ondergaan, dan spreken we over geprogrammeerde zorg. Voor sommige behandelingen heb je het voorafgaand akkoord van de adviserend arts (S2) nodig om een terugbetaling te ontvangen:
• zorg waarbij ten minste één overnachting in een verpleeginstelling nodig is
• medische beeldvorming waarin een transversale axiale tomograaf, een magnetische-resonantie-tomograaf of een PET-scanner is opgesteld
• radiotherapie
• hartcatherisatie
• gebruik van een cathlabHoe aanvragen?
- Dien een schriftelijke aanvraag in. Neem hiervoor contact op met je LM-kantoor.
- Jij of je wettelijke vertegenwoordiger moet de aanvraag ondertekenen.
- Bij de aanvraag moet een uitgebreid medisch verslag van je arts gevoegd worden.
Belangrijk om te weten
- Je hebt het akkoord nodig voor je aan de behandeling begint. Aangezien het tot 45 dagen kan duren voor je het akkoord ontvangt, dien je je aanvraag best tijdig in.
- Hou er rekening mee dat de arts die de behandeling voorschrijft mogelijk niet op de hoogte is van de aanvraagprocedure. Neem daarom steeds contact op met je LM-kantoor.