Informatie voor tarificatiediensten

Richtlijnen voor de tariferingsdiensten die de facturatie via derdebetaler door de verstrekkers behandelen:

berg administratie met bril op
De tariferingsdiensten mogen hun facturatie in het vereenvoudigde circuit van de huisartsen aanbieden, mits ze de volgende spelregels naleven.​ ​
  • Verzendingsadres

    Sinds 1 januari 2024 gebeurt de centrale verwerking Derdebetaler op de Landsbond van Liberale Mutualiteiten.

    Dit wil zeggen dat alle papieren facturen derdebetaler van alle verstrekkers (en dus niet enkel en alleen die van de huisartsen) met uitbetaling aan de verstrekker zelf dienen verstuurd te worden naar:

    Landsbond Liberale Mutualiteiten
    Dienst Derdebetaler
    Livornostraat, 25
    1050 Brussel

     

    Met uitzondering van de papieren facturen met betrekking tot de leden van ziekenfonds LM Plus (417). Deze dienen verstuurd te worden naar:

    Liberale Mutualiteit LM Plus
    Dienst Derdebetaler
    Geraetsstraat, 20
    3500 Hasselt
  • ​Voorstelling en sorteren van de getuigschriften voor verstrekte hulp

    • ​Er dient een blauw kleefbriefje gekleefd te worden op de getuigschriften. Bij gebrek aan kleefbriefje zullen de naam, voornaam en INSZ van de patiënt vermeld worden.
    • Wanneer de zending facturen bevat voor meerdere verstrekkers, moeten de Getuigschriften voor Verstrekte Hulp gegroepeerd zijn per individuele verstrekker.
    • De getuigschriften moeten in dezelfde volgorde gerangschikt worden als diegene op de lijst op het samenvattend document.
  • Samenvattend document​

        ​Voor elke verstrekker moet men een samenvattend document voorzien met de volgende gegevens:

    • Naam, voornaam en RIZIV-nr. van de verstrekker
    • Bankrekening waarop de betaling moet gebeuren
    • Referentienummer van het samenvattend document
    • Aantal getuigschriften
    • Totaalbedrag van de factuur
    • Een lijst van de gefactureerde verstrekkingen met voor elke verstrekking, op één lijn:
      • Naam en voornaam van de patiënt
      • INSZ of nr. zkf + inschrijvingsnr. bij het ziekenfonds
      • CG1/CG2
      • Nomenclatuurcode van de verstrekking
      • Datum van de verstrekking
      • Bedrag aan je terug te betalen

    N.B: Niet alle gegevens zijn verplicht, maar zij zullen ons toelaten om de facturatie zo efficiënt mogelijk te behandelen.

  • Afrekening van tarificatie

    • ​Voor elke verstrekker ontvang je een afrekening met de volledige lijst van de getarifeerde verstrekkingen, of ze nu geweigerd of aanvaard werden.
    • De afrekening wordt teruggestuurd naar de tariferingsdienst.
  • Betaling

    • Voor elke verstrekker ontvang je een betaling
    • De betaling gebeurt op de rekening vermeld op het borderel
    • De betaling geschiedt op gecentraliseerde wijze via de bankrekening: BE72 3100 4038 3816
  • Helpdesk

    • dbtp@mut400.be
    • 02/542.8X.XX van de contactpersoon die vermeld staat op de afrekening
  • Etiketten

    ​Er werd een voorraad vooraf ingevulde etiketten verstuurd naar elke verstrekker. Elke bijkomende bestelling van etiketten kan per e-mail verstuurd worden naar dbtp@mut400.be.