Studenten Generation LM zijn tevreden over hun studierichting

Tijdens een winactie van Generation LM konden meer dan 1000 jongvolwassenen deelnemen aan een enquête met enkele korte vragen over hun studierichting. Daaruit blijkt dat studenten tussen 18 en 25 jaar behoorlijk tevreden zijn over de gekozen studierichting. Opvallend: een op vier heeft nog geen specifieke job voor ogen en houdt alle opties open.

Met de campagne Generation LM willen we jongeren informeren over de verplichting om je onder eigen naam aan te sluiten bij een ziekenfonds van zodra je een eigen inkomen hebt of wanneer je de leeftijd van 25 jaar bereikt. Naast een winactie waarbij de deelnemers o.a. Apple Airpods, Kinepolis tickets en een Netflix-abonnement konden winnen, was er ook de mogelijkheid om een enquête met enkele vragen over het onderwerp studierichting in te vullen.

Daaruit leerden we dat bijna de helft van de deelnemers de beslissing over hun studiekeuze tijdens het laatste jaar middelbaar onderwijs nemen. Een vijfde heeft die beslissing eerder gemaakt, terwijl toch een derde wacht tot na het laatste jaar om de richting vast te leggen. De meesten zijn wel tevreden over hun studiekeuze: slechts 14 procent geeft aan spijt te hebben van de gekozen richting.

Op de vraag of de keuze gemaakt is met een specifieke job in gedachte is de doelgroep minder uitgesproken: de helft zegt de studierichting gekozen te hebben met een bepaalde job als doel. Tijdens de studies zakt de vastberadenheid: 42 procent heeft nog steeds een specifieke job voor ogen, 31 procent weet voor welke sector ze kiezen maar meer dan een op vier houdt nog alle opties open.

Op de laatste vraag, een advies aan toekomstige studenten, antwoordde de doelgroep heel erg duidelijk: het is heel belangrijk om te kiezen voor een richting die je graag doet. Slechts 6 procent adviseert een richting met vakken die je minder leuk vindt maar wel sterk in bent.

Ontdek de winactie op GenerationLM.be!