Regionale maatschappijen van onderlinge bijstand (RMOB)

RMOB's en de zesde staatshervorming

  • Oorsprong van de RMOB's

    De Regionale Maatschappijen van Onderlinge bijstand (RMOB's) zijn opgericht naar aanleiding van de overdracht van bevoegdheden op het gebied van gezondheidszorg in het kader van de zesde staatshervorming. Zij zijn de regionale vertaling van de federale verzekeringsinstellingen en werden opgericht om hun leden te vertegenwoordigen en de regionale taken van de verzekeringsinstellingen uit te voeren voor de bevoegdheden die zijn overgedragen aan het Waals Gewest, de Federatie Wallonië-Brussel en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC). Ze garanderen in zowel Wallonië als Brussel de continuïteit van de rechten van burgers.

  • Actieve partner

    De RMOB's zijn actieve partners op alle overlegniveaus van het AViQ (Agentschap voor een Kwaliteitsvol Leven) voor Wallonië en van Iriscare voor Brussel. Ze werken productief mee aan de ontwikkeling van een kwaliteitsvol gezondheidsbeleid dat gericht is op de behoeften van de burger. In die hoedanigheid vervullen ze actief hun mandaten en nemen ze regelmatig deel aan de discussies binnen de instelling.

  • Wat beheren de RMOB's?

    Sinds 1 januari 2019 blijven de SMR hun rol vervullen in het beheer van de gezondheids- en persoonszorgmateries die werden overgedragen na de zesde staatshervorming, namelijk:

    • tabaksontwenning
    • de rust- en verzorgingstehuizen, de dagverzorgingscentra
    • de initiatieven voor beschut wonen (IBW) en psychiatrische verzorgingstehuizen (PVT)
    • bepaalde revalidatieovereenkomsten 
    • de mobiliteitshulpmiddelen 
    • de ziekenhuisinfrastructuren via de verblijfkosten 
    • de geïntegreerde diensten voor thuisverzorging (GDT), het overleg rond de psychiatrische patiënt
    • palliatieve zorgverlening
    • en, sinds 1 januari 2021, de Waalse hulp bij ouderenzorg (APA).
  • Hoe zijn ze georganiseerd?

    De RMOB's zijn een juridische afgeleide van de Landsbonden van ziekenfondsen. De kosten met betrekking tot het regionale beheer worden geïdentificeerd en op een transparante manier doorgerekend volgens de criteria die door elke gefedereerde entiteit zijn vastgesteld en gecontroleerd door het Controleorgaan voor de Ziekenfondsen (CDZ).