Veelgestelde vragen - Zorgkas

Veelgestelde vragen

  • Ik ben aangesloten bij een andere zorgkas maar ik wil aansluiten bij de Zorgkas van LM. Kan dat?

    Dat kan vrij eenvoudig en zonder bijkomende kosten. Het volstaat om voor 5 december een ingevuld en ondertekend mutatieformulier te bezorgen aan je LM-ziekenfonds. Je sluit dan aan bij LM-Zorgkas op 1 januari van het volgende jaar. 

    Let wel: Je kan enkel aansluiten bij de Zorgkas van LM als je ook lid bent van LM.

  • Wie mag niet aansluiten?

    Personen die aangesloten zijn bij een socialezekerheidsstelsel van een ander land of van een internationale instelling, mogen niet aansluiten bij een Belgische zorgkas.

  • Wat als ik de zorgpremie niet kan betalen?

    Neem contact op met het OCMW. Het OCMW is echter niet verplicht om op je verzoek in te gaan.

  • Kan ik worden vrijgesteld van betaling van de zorgpremie?

    Als je in een collectieve schuldenregeling of een persoonlijk faillissement zit, hoef je de zorgpremie niet te betalen zolang deze regeling loopt. Bezorg LM-Zorgkas een kopie van het vonnis.

  • Wanneer heb ik recht op een verhoogde tegemoetkoming?

    Om recht te hebben om een verhoogde tegemoetkoming moet je voldoen aan een aantal voorwaarden.