FAQ rond My LM
FAQ rond My LM
-
Hoe kan ik me registreren voor My LM?
Wanneer je via de centrale aanmeldpagina je eigen regio hebt gekozen onder 'Aanmelden', kom je terecht in het aanmeldvak van My LM. Klik onderaan op 'Maak een account aan'. Volg vervolgens de instructies.
Max, onze digitale assistent, legt je aan de hand van een handig stappenplan in een filmpje uit hoe je jezelf kan registreren voor My LM.
-
Het lukt me niet om me te registreren voor My LM. Hoe komt dit?
Controleer of probeer volgende zaken even uit:
- Ben je al lid van LM?
Je moet lid zijn van LM om je te kunnen registreren voor My LM. Geniet van tal van voordelen voor ieder LevensMoment en word vandaag nog lid!
- Is je (huidige) e-mailadres gekend bij je ziekenfonds?
Koos je ervoor om je te registeren voor My LM via mail? Het is noodzakelijk dat een werkend en actueel e-mailadres gekoppeld kan worden aan My LM om je ervoor te kunnen registreren. Neem contact op met je ziekenfonds als je denkt dat je (huidige) e-mailadres nog niet gekend is, zo kunnen zij dit in orde brengen in je dossier.
-
Is je (huidige) gsm-nummer gekend bij je ziekenfonds?
Koos je ervoor om je te registeren voor My LM via sms? Het is noodzakelijk dat je huidige gsm-nummer gekoppeld kan worden aan My LM om je ervoor te kunnen registreren. Neem contact op met je ziekenfonds als je denkt dat je (huidige) gsm-nummer nog niet gekend is, zo kunnen zij dit in orde brengen in je dossier. - Gebruikte je de juiste username?
Maakte je voor je zoon of dochter, of voor iemand anders voor wie je zijn/haar (online) ziekenfondsdossier beheert, een account aan via je eigen e-mailadres – samen met dat van jezelf? Dan is het mogelijk dat je een foutmelding krijgt wanneer je probeert in te loggen in één van de My LM-accounts die je hebt gecreëerd.
Een username moet steeds uniek zijn. Dat wil zeggen dat je voor meerdere accounts nooit dezelfde username kan instellen. Daarom gebruik je best nooit het e-mailadres waarmee je de verschillende account hebt geregistreerd.
Tip: kies voor een username die duidelijk refereert naar je persoon ten laste, bijvoorbeeld waarin diens naam en voornaam is verwerkt.
- Koos je voor je eigen ziekenfonds in de regiokiezer om aan te melden bij My LM?
Het is noodzakelijk dat je in de regiokiezer bij het aanmeldvak op de centrale aanmeldpagina koos voor je eigen ziekenfonds. Je kan controleren bij welk LM-ziekenfonds je bent aangesloten door te kijken naar de drie cijfers in de rechterbovenhoek van je blauwe klevers.
- Kijk naar het bovenstaand filmpje van Max
Max gidst je door het registratieproces aan de hand van een handig stappenplan dat slechts enkele minuten van je tijd in beslag neemt.
Nog steeds problemen bij het aanmelden? Neem contact op met je ziekenfonds. Zij helpen je graag verder.
- Ben je al lid van LM?
-
Ik had al een account via e-Loket, kan ik dezelfde login gebruiken voor My LM?
Ook al had je een account op het oude e-Loket, je zal je opnieuw moeten registreren voor My LM. Volg hiervoor de uitleg vanuit de explainer video hier bovenaan de pagina.
-
Op welke manieren kan ik me aanmelden bij My LM?
Er zijn twee manieren waarop je je kan aanmelden bij My LM. Opgelet: dit kan pas na registratie van je account:
-
Aanmelden met je gebruikersnaam en wachtwoord
Bij het registreren van je account binnen My LM heb je een zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld die je kan gebruiken om je aan te melden.Ga voor een veilig wachtwoord van 8 tot 24 tekens : gebruik een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens.
Ben je je wachtwoord, gebruikersnaam of beide vergeten?
Geen probleem: aan de hand van je rijksregisternummer kan je steeds je account heractiveren. Volg hiervoor de instructies die je krijgt wanneer je op 'wachtwoord vergeten', 'Gebruikersnaam vergeten' of 'Gebruikersnaam en wachtwoord vergeten' klikt.
- Aanmelden via CSAM, de veilige toegangspoort tot diensten van de overheid
Via CSAM krijg je verschillende opties om je veilig te kunnen aanmelden:
Met je elektronische identiteitskaart (eID) of token
Om je aan te melden met je eID, heb je een kaartlezer nodig. Plaats je eID in de kaartlezer en klik op ‘Aanmelden’. Geef je pincode in en bevestig.
Aanmelden via de itsme-app
Met de itsme®-app laat je makkelijk weten wie je bent en log je overal veilig in. Meer informatie over de app vind je via www.itsme.be.
Ben je nog niet geregistreerd? Kijk dan naar bovenstaand filmpje waarin Max, onze digitale assistent, je uitlegt hoe je dat kan doen.
-
-
Het lukt me niet om me aan te melden met mijn elektronische identiteitskaart, wat nu?
Meld je je voor de eerste keer aan bij My LM? Gebruik dan je gebruikersnaam en wachtwoord in plaats van je elektronische identiteitskaart. Bij een eerste aanmelding is het niet mogelijk om via de CSAM-opties aan te melden.
Indien je na een eerste aanmelding nog steeds niet kunt inloggen via je elektronische identiteitskaart, raden wij je aan om onderstaande tips nog even door te nemen:
- De software eID moet correct geïnstalleerd zijn op je computer. Je kan deze downloaden door hier te klikken.
- De drivers die geleverd werden met de kaartlezer voor een elektronische identiteitskaart, moeten correct geïnstalleerd zijn op je computer.
- De virtuele machine Java moet correct geïnstalleerd zijn op je computer en up-to-date zijn. Je kan de laatste versie downloaden door hier te klikken.
- Je besturingssysteem (Windows, Mac OS, Linux) en je browser (Internet Explorer, Chrome, Firefox) moeten up-to-date zijn.
Indien je, ondanks dit alles, nog steeds niet kan inloggen, raden we je aan om in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord.
-
Waarom lukt het me niet om me aan te melden?
Als je je niet kan aanmelden heb je ofwel nog geen account aangemaakt ofwel gebruik je een foute gebruikersnaam en/of wachtwoord. Heb je al een nieuw account aangemaakt, probeer dan de link ‘Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten’ op het aanmeldscherm.
-
Waar kan ik loginproblemen melden?
Ondervind je een probleem bij het registreren, aanmelden of gebruik van My LM? Surf dan naar de contactpagina en kies als onderwerp ‘My LM’.
-
Ik ben mijn wachtwoord, gebruikersnaam of beide vergeten, wat nu?
Aan de hand van je rijksregisternummer kan je steeds je account heractiveren. Volg hiervoor de instructies die je krijgt wanneer je op 'wachtwoord vergeten', 'Gebruikersnaam vergeten' of 'Gebruikersnaam en wachtwoord vergeten' klikt in het aanmeldvak van My LM.
-
Bestaat er een app van My LM ?
Nee, er bestaat nog geen app van My LM. De ontwikkeling van een app start pas in 2025. De oude app van het e-Loket mag verwijderd worden van de smartphone.
My LM is wel bereikbaar op elk toestel met een browser (internetpagina zoals Chrome, Edge, Safari, …).
-
Wat met mijn privacy?
Je persoonlijk dossier is bijzonder goed beschermd en is enkel toegankelijk voor jou of de mensen waarvan jij hebt bepaald dat ze toegang mogen hebben tot je dossier. Voor meer informatie rond privacy zie ook algemene voorwaarden van My LM.
-
Mijn account is niet geactiveerd. Waarom heb ik geen mail of SMS ontvangen?
Heb je geen e-mail ontvangen, dan kan de mail in de spam zitten of dan is je e-mailadres niet correct in je dossier. Heb je geen activatiecode ontvangen per SMS, dan is je GSM-nummer niet correct in je dossier. Heb je beide geprobeerd? Neem dan contact met op met je ziekenfonds.
-
Kan ik twee accounts aanmaken met eenzelfde e-mailadres?
Ja, het is mogelijk om met eenzelfde e-mailadres meerdere My LM-accounts aan te maken, bijvoorbeeld voor je echtgeno(o)t(e) of je kind. Opgelet, de gebruikersnaam moet wel uniek zijn.
-
Kan ik het dossier van mijn echtgeno(o)t(e) en/of kinderen raadplegen?
Dat is mogelijk als je echtgeno(o)t(e) ook een account heeft en toegang heeft gegeven. Dat kan via Self service > Mijn profiel > Toegang beheren. Via dezelfde weg kan je iemand ook toegang geven tot het dossier van een persoon ten laste.
Als titularis kan je het dossier van je kinderen (ten laste) jonger dan 18 jaar raadplegen. Je kan ook je echtgeno(o)t(e) toegang geven tot die dossiers. Zijn je kinderen ouder dan 18 jaar, dan moeten ze een eigen account aanmaken en kunnen ze jou toegang verlenen.
-
Wat is het verschil tussen een tijdelijke (digitale) Europese ziekteverzekeringskaart, een officiële (papieren) Europese ziekteverzekeringskaart of een ander reisdocument?
Als je vertrekt naar het buitenland ben je ook best daar goed verzekerd in geval van (onverwachte) ziekte. Hier vind je een overzicht van welke reisdocumenten je nodig hebt om zorgeloos op reis te vertrekken.
Lees ook zeker onze checklist voor een vakantie zonder zorgen.Via My LM kan je een tijdelijke, digitale Europese ziekteverzekeringskaart aanvragen wanneer je in de komende 10 dagen op reis vertrekt en je officiële, papieren Europese ziekteverzekeringskaart dus niet meer tijdig kan bestellen.
Deze is slechts drie maanden geldig, binnen de 30 minuten digitaal beschikbaar in je My LM inbox en zorgt ervoor dat je voor deze landen verzekerd bent in het buitenland.Daarnaast kan je ook een officiële, papieren Europese ziekteverzekeringskaart aanvragen die gedurende 1 jaar geldig is en die je binnen de 10 dagen kan verwachten in je brievenbus. Dit kaartje neem je mee op reis, zodat je kan aantonen dat je verzekerd bent in het buitenland.
Dezelfde voorwaarden gelden als bij de tijdelijke, digitale Europese ziekteverzekeringskaart. Alleen is deze versie langer geldig.Twijfel je nog over je vakantiebestemming of weet je nog niet wanneer je precies op reis zal vertrekken? Geen probleem! Geef een fictieve bestemming in My LM in (die voorkomt in de lijst van gedekte landen) en duid een fictieve periode aan die later dan de komende 10 dagen start om je officiële, papieren Europese ziekteverzekeringskaart tijdig aan te vragen.
In sommige landen bestaan er afspraken rond gezondheidszorg voor Belgen in het buitenland, maar vallen die afspraken niet onder de EZVK-dekking. Ook andere reisdocumenten kan je opvragen via My LM. Volg hiervoor steeds de instructies op die aangegeven worden in My LM.
-
Hoe komt het dat ik mijn terugbetalingen van vandaag niet terugvind in de PDF-versie van mijn terugbetalingsoverzicht?
De dag waarop betalingen worden gestort op je rekening verschijn(t/en) de terugbetaling(en) wel al bovenaan je digitale overzicht in het tabblad “Terugbetalingen”. Je zal merken dat het bedrag in een licht afwijkende kleur verschijnt ten opzichte van alle andere terugbetalingen in het overzicht.
Dit betekent dat als je het overzicht als PDF gaat downloaden, deze betaling(en) er nog niet mee in zullen zitten. Dat gebeurt pas de dag nadien.Je probeert het dus best een dag later, ook wanneer je diezelfde dag toch al een e-mail hebt ontvangen waarin aangegeven wordt dat je een terugbetaling hebt ontvangen van je ziekenfonds.
-
Hoe komt het dat mijn terugbetalingsoverzicht niet volledig is?
In My LM krijg je enkel een overzicht van alle terugbetalingen die LM zelf heeft gestort op je rekeningnummer. Andere zaken, zoals terugbetalingen volgens de derdebetalersregeling, zal je niet in het overzicht te zien krijgen.
Een voorbeeld: wanneer je enkel het remgeld hebt betaald bij je dokter, bijvoorbeeld omdat die werkt met het eAttest, wordt het gedeelte dat het ziekenfonds jou normaal later terugstort rechtstreeks verrekend met je arts. Omdat het gedeelte dat je ziekenfonds vergoed dan niet op je rekening wordt gestort, zie je het ook niet in het overzicht van My LM.
Je kan wel een volledig overzicht opvragen door rechtstreeks contact op te nemen met je ziekenfonds. Vergeet hierbij niet de gewenste periode mee te geven. Merk op dat je arts, apotheker, het ziekenhuis of een andere zorgverlener je in principe het betaalbewijs of de factuur ook steeds moet bezorgen.
-
Ik ben arbeidsongeschikt en kreeg een uitnodiging om een medische vragenlijst na 10 weken arbeidsongeschiktheid in te vullen (al dan niet via My LM). Wat is dit?
Ben je arbeidsongeschikt? Dan moet je verplicht een medische vragenlijst invullen na 10 weken arbeidsongeschiktheid ter voorbereiding van je controle bij de adviserend-arts van je ziekenfonds.
De vragenlijst peilt naar diverse gezondheidsparameters en schetsen een beeld aan de adviserend-arts van je ziekenfonds over jouw gezondheidssituatie.
Je kan de vragenlijst opvragen bij je ziekenfonds en op papier invullen, maar het kan ook (volledig) digitaal via My LM. Dat bespaart je flink wat tijd en extra administratiewerk.
Download een (gedeeltelijke) vooraf aangevulde digitale versie van de vragenlijst en vul hem aan op papier om hem vervolgens te verzenden naar je ziekenfonds via de post.
Of vul je medische vragenlijst meteen volledig online in. In slechts vier stappen geef jij alle antwoorden op onze vragen, onderteken je dit officiële document op een veilige manier en verstuur je het zo volledig automatisch naar je ziekenfonds.
Zij zorgen ervoor dat je vragenlijst terechtkomt bij je adviserend-arts.
Geen gedoe meer met printers die niet werken of post die niet aankomt en altijd in orde met deze verplichte (zorg)administratie in geval van arbeidsongeschiktheid.
-
Ik krijg een onderhoudspagina te zien wanneer ik naar My LM surf, maar er werd geen onderhoud aangekondigd. Hoe komt dit?
Wanneer je tijdens een officieel onderhoud toch naar de loginpagina van My LM hebt gesurft, bestaat de kans dat je browser de onderhoudspagina heeft opgeslagen en je hierdoor de onderhoudspagina ook na het onderhoud blijft zien. Om ervoor te zorgen dat je opnieuw kan inloggen, moet je je cache wissen. Hoe je dat doet, kan je terugvinden in het volgende document:
Inschrijving bij My LM ?
Hoe schrijf je je in bij My LM ? Je moet eerst een account aanmaken. Weet je niet hoe dat moet? Laat je begeleiden door Max, je digitale assistent, die alles stap voor stap uitlegt in deze video.
Ontdek ook hoe registreren bij My LM in zes eenvoudige stappen !
Vraag het aan Max!
Vind je het antwoord op je vraag niet meteen terug? Stel je vraag dan hieronder aan Max!
Opgelet : voor vragen specifiek voor je ziekenfonds rond uitkeringen of terugbetalingen, vul dit formulier in voor de meest snelle afhandeling!
Ontdek My LM, je digitale ziekenfonds !
Geen tijd om je te verplaatsen naar een kantoor of contact op te nemen met je ziekenfonds?
Raadpleeg uw medisch dossier en dat van uw gezin, print uw vignetten, genereer een overzicht van uw zorgvergoedingen en nog veel meer, rechtstreeks via My ML. 24/7, waar en wanneer je maar wil.