LM dringt aan op een betere e-inclusie en een verdere bestrijding tegen digitale ongelijkheden
Bijna één op de twee Belgen is digitaal kwetsbaar en heeft onvoldoende of geen toegang tot essentiële diensten. Belgen met de laagste inkomens en de lagere middenklasse lijden het meest onder de digitale kloof.
Daarom roept LM, samen met andere consumentenorganisaties, de overheid op voor een betere e-inclusie en de bestrijding van de digitale ongelijkheden. LM ijvert o.a. naar:
- Het verderzetten van de bestaande projecten ter verbetering van de internettoegang.
- Het opnemen van digitale geletterdheid en digitale vaardigheden in het onderwijs (op school en daarbuiten).
- Het opleggen van essentiële sectoren (zoals overheid, banken, verzekeringen, energie, openbaar vervoer, gezondheidszorg, onderwijs, telecommunicatie, enz.) om consumenten niet-digitale alternatieven aan te bieden, zonder extra kosten.
- Het opleggen van het recht op contante betalingen tot een bepaald bedrag via wetgeving.
- Het digitaal inclusief maken van alle overheidswebsites in de toekomst waarbij het principe van 'inclusion by design' wordt toegepast via de leesbaarheidsnormen (Facile à lire et comprendre- FALC), het cookiebeleid en ander pop-upbeleid.
Dit standpunt wordt gesteund door de volgende consumentenorganisaties: BV-OECO, ABVV, ACLVB, ACV, Belgisch Netwerk Armoedebestrijding (BAPN), Beweging.net, Brussels Steunpunt voor diensten van schuldbemiddeling, de Christelijke mutualiteiten (CM), de Liberale Mutualiteiten (LM), Equipes Populaires, RWADE, Testaankoop, en VSZ.