Verplichte weergave van kosten voor geneeskundige verzorging

Als patiënt dien je correct en transparant geïnformeerd te worden over de zorg die je krijgt. Dat start al bij het weten wat een doktersbezoek of behandeling je zal kosten. Je zorgverlener is verplicht een standaardaffiche in zijn wachtkamer of praktijk op te hangen. Zo krijg je in één oogopslag zicht op de zorgkosten en kan je beter inschatten wat je zal betalen.
Zorgverleners worden verplicht om een modelposter (op papier of digitaal) te afficheren in hun wachtzaal of praktijk met de volgende informatie:
Zijn/haar statuut
- Is hij/zij geconventioneerd? Dan volgt hij/zij de tarieven die terug te vinden zijnop de officiële RIZIV-website.
- Is hij/zij niet-geconventioneerd? Dan kan hij/zij extra kosten (supplementen)aanrekenen.
- Is hij/zij gedeeltelijk geconventioneerd? Dan staat erbij op welke dagen enuren er extra kosten worden aangerekend.
Tarieven van de meest voorkomende terugbetaalde zorgprestaties
- Wat betaalt de verplichte ziekteverzekering?
- Wat moet je zelf betalen (remgeld)?
- Indien van toepassing: het maximale supplement dat kan worden aangerekend.
Specifieke info voor medische huizen
De kostprijs van de zorg binnen een forfaitair systeem.
Deze informatie moet zichtbaar, leesbaar en begrijpelijk zijn op elke locatie waar je zorgverlener consultaties houdt. Als je zorgverlener een online communicatiemiddel inzet, moet de poster ook daar aanwezig zijn.
Context
-
Conventiesysteem van zorgverleners
In België is het bedrag van de honoraria die je zorgverlener (arts, tandarts, kinesitherapeut, logopedist, enz.) kan vragen voor een consultatie, bezoek of zorg variabel. Zorgverleners kunnen de door het RIZIV vastgestelde tarieven toepassen in overleg met de ziekenfondsen en de vertegenwoordigers van de zorgverleners, in het kader van een conventie.
Deze zorgverleners worden "geconventioneerde zorgverleners" genoemd. Zij mogen de officiële tarieven niet wijzigen en rekenen nooit een toeslag aan. Niet-geconventioneerde zorgverleners bepalen hun honoraria vrij en kunnen toeslagen aanrekenen. Sommige zorgverleners kiezen ervoor om slechts op bepaalde uren van de dag geconventioneerd te zijn; zij zijn dan "gedeeltelijk geconventioneerd".
-
Belang van de conventiestatus
Afhankelijk van het type zorgverlener zal de terugbetaling van een consultatie bij een geconventioneerde zorgverlener altijd interessanter zijn dan bij een niet-geconventioneerde zorgverlener. Door te kiezen voor een geconventioneerde arts ben je verzekerd van een lagere persoonlijke bijdrage (het bedrag dat je moet betalen na de terugbetaling door je ziekenfonds, ook wel remgeld genoemd). Het is dus cruciaal om de conventiestatus van je zorgverlener te kennen voordat je zijn honoraria betaalt.
Het RIZIV stelt deze informatie beschikbaar op zijn website via de tool "een zorgverlener zoeken". Je hoeft alleen de naam, voornaam en het beroep van de zorgverlener in te voeren om zijn conventiestatus te kennen.
-
Betrokken zorgverleners
De verplichting om een affiche op te hangen geldt voor tandartsen (orthodontisten en parodontologen), verpleegkundigen, kinesitherapeuten, logopedisten, opticiens, orthopedisten, bandagisten, apothekers, vroedvrouwen en audiologen.
Het doel is om je als patiënt te beschermen en ervoor te zorgen dat je een weloverwogen keuze kan maken over de kostprijs van de te krijgen zorg. -
Kostenramingen (offertes)
Voor sommige medische ingrepen of hulpmiddelen moet je altijd vooraf een kostenraming krijgen. Dit geldt onder andere voor: bandagisten, orthopedisten, chirurgen en leveranciers van implantaten. In de kostenraming moet het volgende opgenomen zijn:
- Het totale te betalen bedrag.
- Een overzicht van wat de ziekteverzekering terugbetaalt en wat je zelf moet betalen.
Door de offerte te ondertekenen bevestig je dat je goed geïnformeerd bent.
-
Ziekenhuisopname in een gemeenschappelijke kamer en extra kosten
Bij een verblijf in een gemeenschappelijke kamer mag een zorgverlener geen supplementen aanrekenen, zelfs niet wanneer hij/zij niet-geconventioneerd is. Check dus goed je kamervoorkeur wanneer je wordt opgenomen in het ziekenhuis.
-
Beroep bij niet-naleving van de tarieven
Als het statuut van een zorgverlener niet duidelijk wordt weergegeven, mag hij/zij je geen supplementen aanrekenen.
Als een zorgverlener de affichageplicht niet respecteert of onterechte supplementen aanrekent, kan je je ziekenfonds contacteren om de overtreding te melden. Je ziekenfonds kan je ook helpen om een rechtzetting aan te vragen van onterecht aangerekende supplementen.
In geval van misbruik bij het aanrekenen van toeslagen, zal je ziekenfonds contact opnemen met de zorgverlener om een herziening van de factuur te vragen.
-
Meldpunt fraude
Een meldpunt “fraude” is opgezet in samenwerking met de overheid. Je kan elke vermoeden van fraude door een zorgverlener melden bij je ziekenfonds.
Enkele voorbeelden van fraude:
- Aangerekende, maar niet-geleverde zorg.
- Aangerekende tarieven hoger dan toegelaten.
- Onnodig voorgeschreven onderzoeken.
- Aflevering van valse attesten.
Hoe fraude melden?
- Per post aan je ziekenfonds
- Per e-mail naar fraude@lm.be
- Via het contactformulier op onze website.
Meer info rond het melden van fraude en de bijhorende procedure vind je hier.
Je vindt nog meer informatie in onze brochure.