Wat zijn je rechten als patiënt?
Als patiënt heb je bepaalde rechten die vastgelegd zijn door de wet. De wet geldt voor artsen, apothekers en verplegers, maar ook voor kinesisten, tandartsen en andere zorgverleners.
Duidelijke informatie over zorgkosten in de wachtkamer
Als patiënt dien je correct en transparant geïnformeerd te worden over de zorg die je krijgt. Dat start al bij het weten wat een doktersbezoek of behandeling je zal kosten. Je zorgverlener is verplicht een standaardaffiche in zijn wachtkamer of praktijk op te hangen. Zo krijg je in één oogopslag zicht op de zorgkosten en kan je beter inschatten wat je zal betalen.
Jouw rechten als patiënt
-
kwaliteitsvolle zorgverlening
Je zorgverlener zet medische kennis en beschikbare technologie in om je te behandelen volgens jouw behoeften. Daarbij respecteren ze jouw waardigheid en jouw recht om zelf te beslissen, ongeacht sociale klasse, seksuele geaardheid en geloofsovertuiging.
-
vrije keuze van de zorgverlener
Je bent vrij om je zorgverlener zelf te kiezen. Je kunt je op elk moment richten tot iemand anders. Elke zorgverlener heeft ook het recht om je te weigeren als patiënt. Behalve in geval van nood: dan is hij verplicht om hulp te verlenen. Als hij je behandeling onderbreekt, dan moet hij wel zorgen dat een collega je behandeling kan voortzetten.
-
duidelijke informatie over je gezondheid
Je zorgverlener moet je alle informatie geven in verstaanbare taal. Hij geeft je daarbij een beeld van de mogelijke evolutie. Je krijgt advies over wat je het best doet en laat. Dit gebeurt in duidelijke taal, zodat je alles begrijpt. Je kunt zelf een familielid of vriend aanstellen die je kan bijstaan als vertrouwenspersoon.
-
voldoende informatie om te kunnen instemmen met een behandeling
Je zorgverlener heeft je toestemming nodig om je behandeling op te starten. Hij moet je voorafgaandelijk en op gepaste tijd informeren, zodat jij in alle vrijheid en goed geïnformeerd een beslissing kan nemen. Bij een spoedgeval mag je zorgverlener de behandeling wel meteen starten als het onmogelijk is te achterhalen wat je wensen juist zijn.
-
informatie of de zorgverlener verzekerd is en gemachtigd om zijn beroep uit te oefenen
Je hebt het recht om je te informeren over de verzekeringsdekking en de vergunnings- of registratiestatus van de zorgverlener.
-
kopie en inzage van je patiëntendossier
Je zorgverlener houdt voor jou een medisch dossier bij en bewaart het op een veilige plaats. Je mag het dossier inkijken en een kopie opvragen. Je kunt je zorgverlener vragen om aan het dossier bepaalde documenten toe te voegen (bv. een wetenschappelijk artikel over je ziekte). Verander je van zorgverlener? Dan vraag je gewoon dat je zorgverlener je patiëntendossier overdraagt.
-
bescherming van je privacy
Enkel de zorgverleners die betrokken of nodig zijn bij uw onderzoek of uw behandeling, mogen hierbij aanwezig zijn. Informatie over uw gezondheid mag niet aan derden worden meegedeeld, behalve in geval van wettelijke afwijking en indien het nodig is voor de bescherming van de volksgezondheid of de rechten van anderen.
-
klachtenbemiddeling: recht om een klacht neer te leggen bij de bevoegde ombudsdienst
Heb je vragen of ben je ontevreden? Vind je dat een van je patiëntenrechten niet gerespecteerd wordt? Dan kun je contact opnemen met de ombudsdienst van het ziekenhuis. De ombudsdienst luistert naar je verhaal en geeft informatie. Wanneer je een onenigheid met je zorgverlener zelf niet kunt oplossen, kan de ombudsdienst bemiddelen.
-
recht op pijnbehandeling
Zorgverleners moeten aandacht hebben voor pijn, ze moeten de pijntoestand evalueren, de pijn behandelen en verzachten.