Wat zijn je rechten als patiënt?

Als patiënt heb je bepaalde rechten die vastgelegd zijn door de wet. De wet geldt voor artsen, apothekers en verplegers, maar ook voor kinesisten, tandartsen en andere zorgverleners.

oude vrouw in ziekenhuis
Jij hebt recht op:
  • kwaliteitsvolle zorgverlening

    Je zorgverlener zet medische kennis en beschikbare technologie in om je te behandelen volgens jouw behoeften. Daarbij respecteren ze jouw waardigheid en jouw recht om zelf te beslissen, ongeacht sociale klasse, seksuele geaardheid en geloofsovertuiging.

  • vrije keuze van de zorgverlener

    Je bent vrij om je zorgverlener zelf te kiezen. Je kunt je op elk moment richten tot iemand anders. Elke zorgverlener heeft ook het recht om je te weigeren als patiënt. Behalve in geval van nood: dan is hij verplicht om hulp te verlenen. Als hij je behandeling onderbreekt, dan moet hij wel zorgen dat een collega je behandeling kan voortzetten.

  • duidelijke informatie over je gezondheid

    Je zorgverlener moet je alle informatie geven in verstaanbare taal. Hij geeft je daarbij een beeld van de mogelijke evolutie. Je krijgt advies over wat je het best doet en laat. Dit gebeurt in duidelijke taal, zodat je alles begrijpt. Je kunt zelf een familielid of vriend aanstellen die je kan bijstaan als vertrouwenspersoon.

  • voldoende informatie om te kunnen instemmen met een behandeling

    Je zorgverlener heeft je toestemming nodig om je behandeling op te starten. Hij moet je voorafgaandelijk en op gepaste tijd informeren, zodat jij in alle vrijheid en goed geïnformeerd een beslissing kan nemen. Bij een spoedgeval mag je zorgverlener de behandeling wel meteen starten als het onmogelijk is te achterhalen wat je wensen juist zijn. 

  • informatie of de zorgverlener verzekerd is en gemachtigd om zijn beroep uit te oefenen

    Je hebt het recht om je te informeren over de verzekeringsdekking en de vergunnings- of registratiestatus van de zorgverlener.

  • kopie en inzage van je patiëntendossier

    Je zorgverlener houdt voor jou een medisch dossier bij en bewaart het op een veilige plaats. Je mag het dossier inkijken en een kopie opvragen. Je kunt je zorgverlener vragen om aan het dossier bepaalde documenten toe te voegen (bv. een wetenschappelijk artikel over je ziekte). Verander je van zorgverlener? Dan vraag je gewoon dat je zorgverlener je patiëntendossier overdraagt. 

  • bescherming van je privacy

    Enkel de zorgverleners die betrokken of nodig zijn bij uw onderzoek of uw behandeling, mogen hierbij aanwezig zijn. Informatie over uw gezondheid mag niet aan derden worden meegedeeld, behalve in geval van wettelijke afwijking en indien het nodig is voor de bescherming van de volksgezondheid of de rechten van anderen.

  • klachtenbemiddeling: recht om een klacht neer te leggen bij de bevoegde ombudsdienst

    Heb je vragen of ben je ontevreden? Vind je dat een van je patiëntenrechten niet gerespecteerd wordt? Dan kun je contact opnemen met de ombudsdienst van het ziekenhuis. De ombudsdienst luistert naar je verhaal en geeft informatie. Wanneer je een onenigheid met je zorgverlener zelf niet kunt oplossen, kan de ombudsdienst bemiddelen.

  • recht op pijnbehandeling

    Zorgverleners moeten aandacht hebben voor pijn, ze moeten de pijntoestand evalueren, de pijn behandelen en verzachten.