Europese ziekteverzekeringskaart

De gratis Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) bewijst dat je in orde bent met de wettelijke ziekteverzekering. De EZVK geeft recht op terugbetaling van de kosten door een buitenlands ziekenfonds:

  • onvoorziene medische zorg, onder dezelfde voorwaarden en tegen dezelfde kosten als de inwoners van je vakantieland
  • enkel bruikbaar als je tijdelijk in het buitenland verblijft: vakantie, werk, studies,…
     

Vraag de EZVK tijdig aan voor je vertrekt. In sommige landen (bv. Spanje, Portugal...) moet je je medische zorg meteen betalen als je de kaart niet kan voorleggen. 

Vrouw met hoedje en EZVK kaart
  • Hoe de EZVK-kaart aanvragen?

    Ben je in orde met je bijdrage voor de verplichte ziekteverzekering? Dan kan je de EZVK-kaart aanvragen in je LM-kantoor of via My LM.

    • Vraag de EZVK tijdig aan, zodat je de kaart in je bezit hebt voor je vertrekt.  
    • Vraag de EZVK aan voor elk gezinslid.

      Meer info:

  • Waarom is de EZVK-kaart belangrijk?

    • Als je de EZVK-kaart voorlegt, worden de kosten rechtstreeks verrekend met het ziekenfonds.
    • Heb je de kaart niet bij? Dan moet je in sommige landen (bv. Spanje, Portugal...) je medische zorg ter plaatse betalen.
  • In welke landen kan je terecht met je EZVK?

    In de EU-landen en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland is je medisch noodzakelijke zorg volledig of gedeeltelijk terugbetaald met je EZVK.

  • Word je opgenomen in een openbaar ziekenhuis in het buitenland?

    1. Leg de EZVK voor aan de opnamedienst. Het ziekenhuis zal de kosten dan rechtstreeks verrekenen met het buitenlands ziekenfonds.
    2. Meld de ziekenhuisopname binnen de 48 uur aan de Mutas-alarmcentrale op 0032 2 272 09 00.
  • Word je opgenomen in een privéziekenhuis in het buitenland?

    • Je EZVK wordt niet aanvaard in een privéziekenhuis in het buitenland. We raden je dan ook aan om naar een openbaar ziekenhuis te gaan voor medische zorg.
    • Neem onmiddellijk contact op met de Mutas-alarmcentrale op 0032 2 272 09 00. 
  • Word je niet opgenomen, maar ga je naar de dokter of de apotheek?

    • Wanneer je jouw EZVK voorlegt bij een dokter of zorgverstrekker (bv. apotheek) in het buitenland, dan gelden dezelfde terugbetalingstarieven als voor de inwoners van dat vakantieland.
    • Dankzij medische reisbijstand Mutas krijg je deze medische onkosten meestal ook terugbetaald als je aan de voorwaarden voldoet. Daarom is het belangrijk om steeds de Mutas-alarmcentrale te contacteren bij onvoorziene medische zorg in het buitenland. Zo kan de terugbetaling van alle medische kosten achteraf wat vlotter verlopen.

    Goed om te weten

    Om een terugbetaling te ontvangen bezorg je bij thuiskomst aan je LM-kantoor:

    • de originele facturen en betalingsbewijzen 
    • een kopie van je geneesmiddelenvoorschrift en je behandeling (bv. kine)

     

  • Wat als je de kaart vergeten bent?

    Download je tijdelijke digitale EZVK via My LM. Bewaar de PDF op je iPad, GSM of computer, zo heb je altijd een extra digitale versie bij je.

    Vraag een vervangdocument voor de EZVK aan via de Mutas-alarmcentrale als je medische zorg nodig hebt. 

    Goed om te weten
    In sommige landen is de zorg gratis. Moet je toch betalen, bezorg dan bij thuiskomst aan je LM-kantoor: 

    • de originele facturen en betalingsbewijzen 
    • een kopie van je geneesmiddelenvoorschrift en je behandeling (bv. kine)

    Meer info: surf naar de website van de Europese Commissie.

  • Voor wie de EZVK aanvragen?

    De EZVK is persoonsgebonden: vraag de kaart aan voor elk gezinslid. 

  • Belangrijk: dit moet je weten over de EZVK

    • De EZVK is geen alternatief voor een reisverzekering: de kaart dekt geen particuliere gezondheidszorg of kosten voor bijvoorbeeld repatriëring of kosten voor gestolen/verloren eigendommen.
    • De EZVK dekt geen geplande medische zorg in het buitenland. Als je reist met de bedoeling om je te laten behandelen, dan worden je medische kosten niet gedekt.
    • De EZVK geeft geen garantie dat je gratis geholpen wordt. Aangezien het zorgstelsel in ieder land anders is, kunnen diensten die in een land gratis zijn wel kosten meebrengen in een ander land.
    • De geldigheidsduur staat onderaan op de kaart vermeld.
    • Bij geplande medische zorg: neem vooraf contact op met de medische dienst van je ziekenfonds en vraag het formulier S2 aan.