man achter laptop heeft pijn aan schouder

Langdurig zitten: niet goed voor je!

Voldoende beweging is naast een gezonde voeding essentieel voor een goede gezondheid. Het houdt bovendien je gewicht in balans. Ook langdurig zitten of sedentair gedrag heeft een invloed op je gezondheid. 

Sedentair gedrag 

Sedentair gedrag of lang stilzitten zijn alle activiteiten die je uitvoert in zittende of liggende houding: voor tv, aan je computer, op de schoolbank, op het werk, in de wagen… Slaaptijd valt hier niet onder. Het is niet hetzelfde als een gebrek aan fysieke activiteit. 

Voorbeeld: als je dagelijks aan de beweegnorm voldoet, maar de rest van de dag al zittend doorbrengt, kun je ook negatieve gevolgen op je gezondheid ervaren. Je concentratie vermindert en rug- en nekklachten, hoge bloeddruk, spataders, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten kunnen voorkomen.

Pancarte Vlaamse Overheid: elke stap telt voor iedereen

Vermijd lang stilzitten

  • Peuters en kleuters: beperk periodes van langdurig zitten (slapen niet inbegrepen) 
  • Kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar: beperk de zit- en schermtijd (tv, computer, enz.) buiten de schooluren tot maximum twee uur per dag. 
  • Volwassenen en ouderen (> 18 jaar): vermijd langdurig zitten of onderbreek zittijd met lichte fysieke activiteit. 
  • Ouderen: beweeg om spierafbraak te voorkomen 

9 trucs om meer te bewegen

  1. Sta elk half uur recht en loop even rond
  2. Maak cirkelvormige bewegingen met je enkels wanneer je lang zit
  3. Sta recht of wandel rond terwijl je telefoneert of tijdens de reclame op tv
  4. Ga langs bij een collega i.p.v. te telefoneren of te e-mailen
  5. Neem de trap i.p.v. de lift
  6. Ga wandelen tijdens je middagpauze
  7. Doe zo veel mogelijk boodschappen te voet
  8. Leg de afstandsbediening van de tv verder weg
  9. Doe buikspieroefeningen of fiets op je hometrainer terwijl je tv kijkt