Game(L)over, de online tool die riskant gamen aankaart

Het Vlaams Expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) ontwikkelde Game(L)over, een interactieve vroeginterventietool voor jongeren met riskant gamegedrag en hun ouders.

Opzet

De tool bestaat uit een gamerzone voor de jongere en een ouderzone. In de gamerzone worden jongeren aangemoedigd om na te denken over hun (riskant) gamegedrag en welke plaats gamen in hun leven inneemt. De ouderzone omvat informatie en tips om de dialoog over (overmatig) gamen aan te gaan met je zoon of dochter. 

Meisje met roze trui houdt gameconsole vast

Hoe werkt het?

De gamerzone is geen echte online game, maar omvat wel enkele game-elementen. Het is opgebouwd als een smartphone met enkele apps waar de jongere doorheen gegidst wordt. Tijdens de verschillende levels wordt de jongere geprikkeld om na te denken over de impact van het gamen op andere (sociale) activiteiten. Is het gewoon een leuke hobby? Of neemt gamen toch meer tijd in dan goed is? Welke voor- of nadelen brengt veel gamen met zich mee? Aan de hand van de ingevulde antwoorden, krijgt de jongere gepersonaliseerde tips en inzicht over hoe het anders zou kunnen. Daarnaast stimuleert Game(L)over om een stap te zetten in de juiste richting.

De ouderzone geeft de ouders een betere kijk op het gamegedrag van hun kind. Daarnaast reikt deze zone ook de redenen aan waarom een kind zo graag gamet. De ouderzone is opgebouwd uit verschillende webpagina’s die onder andere enkele informatieve filmpjes van verschillende experten omvatten. Daarnaast krijgen de ouders, na het maken van interactieve oefeningen, feedback op maat. Ze worden aangemoedigd om op een positieve manier te communiceren met hun kind over gamen en er is ook aandacht voor doorverwijzing naar zorgprofessionals indien nodig.