Man aan laptop schrijft iets op papier

Gezond telewerken, hoe doe je dat?

Telewerk heeft heel wat voordelen. Toch zijn er ook enkele valkuilen op gezondheidsvlak, zowel fysiek als mentaal.

Je hebt misschien de neiging om langer stil te zitten, je hebt makkelijker toegang tot ongezonde tussendoortjes, de grens tussen werk en privé vervaagt en je hebt minder contact met collega’s.

Vraag jij je af hoe je gezond kan telewerken? Ontdek hieronder enkele eenvoudige tips.

Man aan laptop schrijft iets op papier
  • Werkomgeving

    • Werk in een aparte ruimte of ruim je spullen op aan het einde van een werkdag.
    • Zorg dat je werkruimte voldoende verlicht is.
    • Zet regelmatig een venster open om de ruimte te verluchten.
  • Bureau

    • Plaats je laptop wat hoger met behulp van boeken, zodat de bovenrand van het scherm op ooghoogte staat. Je scherm staat op een goede afstand als je met gestrekte armen het scherm raakt.
    • Gebruik een apart toetsenbord en muis om problemen aan je polsen en ellebogen te voorkomen.
    • Zorg voor een goede zithouding met voldoende steun voor je armen en rug. Hou je armen in een hoek van 90 graden. Raken je ellebogen de tafel dan zit je goed.
  • Dagindeling

    • Breng structuur in je dag met behulp van een werkschema.
    • Doe aan wisselwerken: sta elk half uur even recht. Las af en toe een beweegpauze in tijdens het telewerken. Wandel rond tijdens telefoongesprekken, haal een glas water of zorg voor een actieve lunchpauze (wandelen, de hond uitlaten,…).
    • Gebruik de vele online mogelijkheden om contact te hebben met je collega’s. Met één telefoontje vervang je meerdere mails.
  • Lunch en tussendoortjes

    • Maak tijd voor gezonde pauzes en lunch.
    • Heb je honger tussen de maaltijden? Kies voor een gezond tussendoortje, zoals een stuk fruit, een groentesnack of een handvol noten. Leg de gezonde keuze in het zicht in de keuken.
    • Water is de beste manier om je dorst te lessen. Wissel af met koffie of thee zonder suiker.
  • Meer info

    • Meer informatie over hoe je zorg kan dragen voor je mentaal welbevinden vind je op www.geluksdriehoek.be.
    • Meer tips om je werkplek en werkhouding te optimaliseren, bewegingstussendoortjes en gezonde recepten vind je op www.gezondleven.be.

Brochure stress

De LM-brochure rond stress geeft je tips & tricks over hoe je kan omgaan met stress.

Vrouw ademt frisse lucht in